måndag 8 mars 2010

Längdskidor

På sen hösten efter att lillebror blivit född (-07) införskaffade jag äntligen en längdskidutrustning.
Besökte en sportshop i Sälen, vinterparadiset, sportorten med stort S.
Vid den tiden hade min vikt peakat...det var bedrövligt. Jag såg ut som en köttbulle. Vägde 86kg (minst!). Nu jävlar skulle kilona bort. Jag ville tillbaka till mitt ursprungliga utseende.

Vintern som följde inbjöd inte till någon skidåkning. Kanske sviktade även motivationen... Det blev i alla fall ingen skidåkning. Men när våren började närma sej hade vikten börjat gå nedåt lite försiktigt. Jag power-walkade nästan varje dag. 12kg rann av mej i ganska snabb takt.

Sen blev det som det blev...jag bröt upp ur mitt långa förhållande. Flyttade. Stor, stor sorg men också en lättnad. Sommaren var underbar. Jag fortsatte motionera. På sensommaren skrev jag in mej på det lokala gymmet och fann en passion jag aldrig trodde! Löpbandet! Har aldrig i hela mitt liv sprungit! Men att kunna se fart, puls, minuter som tickade och kalorier som försvann blev värsta sporren.

Jag blev smalare. Närmade mej mitt mål. Förra vintern sneglade jag på skidorna flera gånger. Fick dom vallade till och med. Provade två gånger i det elljusspår som ligger alldeles invid mitt hus. Men vallningen stämde inte och jag tappade sugen.
Dessutom visade ju vågen sånna vackra siffror: 66kg!

Det märkliga är dock att 66kg efter två graviditeter inte ser ut som 66kg innan!?
Hur som helst har det nu plussats på några kilo, 4 närmare bestämt. Och jag har bestämt mej för att nu räcker det! Nåt måste göras! Kilona måste omplaceras i alla fall. Baby-bulan på magen är icke önskvärd!

Så idag tog jag mina skidor och åkte för att få dom riktigt vallade. Jag besökte en butik i "byn" där dom ska kunna sin sak. Tror jag i alla fall. Jag litar hur som helst på att han jag träffade vet sin sak. En skidåkare jag känner. Bör veta vad han pratar om.
Berättade att jag gått ner mycket sen skidorna införskaffats. Passar dom mej fortfarande? Hjälp med vallning önskas.
Han kände på skidorna. Tittade på mej och sa "Njaaa...var har du köpt dom här??"
Enligt hans expertis och kunnande var mina skidor lämpliga för nån i min längd som väger ca50kg!!!??? Fick stå på dom för att kolla och jag såg ju, amatör som jag är, att han hade helt rätt! Fanns knappt plats för valla! What the f***k!!!???
50kg! Så lite har jag inte vägt på 20 år! Vad tänkte han som hjälpte mej med köpet? Tänkte han över huvud taget? Visste han vad han gjorde? Tydligen INTE!!!

Så vad gjorde jag? Jo, jag provade ut nya. Som passar min vikt! För jag SKA åka! Jag vill!
Hämtar dom imorron em. Så får vi se om premiärturen blir till kvällen. Kanske. Måste åka när ingen ser (och hör) för jag kan ju inte! Rövränna, avåkningar och eventuella kullerbyttor (förödmjukelse alltså) upplevs helst i ensamhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails