måndag 29 mars 2010

Försäkringskassan

Lackar ur big-time på Försäkringskassan och har nu skickat in ett klagomål på deras handläggningsrutiner. Nu äntligen har jag orken att leta och hitta ett formulär på deras hemsida där åsikter kan skickas.

Försäkringskassans utbetalningsperiod är ju 21a till 20e. För att sedan betala ut månadens peng i slutet av månaden.

Ända sedan storasyster blev sjuk, maj -09, har det varje månad sett ut som följer:
1. Den 21a i varje månad fylla i begäran om vård av barn på internet.
2. Den 22a eller 23e ringa vår personliga handläggare (för svårt sjuka barn) för att få ärendet överplockat till hennes avdelning
3. Beroende på deras dagsform (?) har vi sedan många gånger fått ringa och återigen påminna om att pengarna faktiskt också skall betalas ut. Flera gånger har ärendet fastnat på vägen, mellan några stolar eller nåt...??

Denna oro över pengarna tycker jag har varit en helt onödig kraftslukare.
När jag själv varit sjukskriven har pengarna rullat på utan att jag behövt vare sej begära eller pressa på.
Jag är inte ensam om detta problem. I stort sett alla jag kommit i kontakt med under cancerbehandlingen har lika eller liknande erfarenhet. Är detta rimligt??
Vore det inte datatekniskt möjligt att det, när jag begär ersättning, flaggas hos min personliga handläggare. Så att hon/han kan se att nu vill dom ha pengar. Vilket dom ju redan borde förstå eftersom det under hela tiden funnits läkarintyg att tillgå.

Ja, just det...läkarintygen har ju också varit en historia för sej.
På varje läkarintyg för storasyster har jag och exet stått med, såklart. Intyget har skickats till FK för registrering. På oss båda. Vi är ju som bekant separerade.
VARJE gång har detta inte fungerat. Intyget har bara blivit registrerat på en av oss. Med följden att den andra inte fått pengar utbetalade eftersom intyg inte finns!? Fler telefonsamtal...
Sista gånger skickade exet två exemplar av läkarintyget. Han skrev även en lapp där det utförligt stod att det var ett intyg till oss var och att det skulle registreras på oss båda.
Klart som korvspa! Eller hur! Men nej...intyget blev bara registrerat på mej. När han ringde, blev handläggaren förvånad, för det stod till och med en anteckning om lappen han skickat med, att båda skulle registreras.

Eftersom vi är separerade och har barnen varannan vecka har det betydit att vår personliga handläggare varje månad fått samtal från både mej och exet. Alltså minst 2 samtal, ibland 4. Och vi är bara ETT ärende. Hur många liknande ärenden finns det?? Hur mycket tid går åt till att svara i telefon för handläggarna?? Är detta ett bra och effektivt arbetssätt?? Särskilt som FKs handläggare jobbar under sån press.

Idag har jag också pratat med FK. Samtal nr 2 alltså, eftersom jag förra veckan ringde och fick ärendet överfört till rätt bord.
Får besked att deras handläggningstid är 4veckor. Jag undrar då helt vänligt om detta även gäller rullande ärenden?? Som ju inte kommer som en blixt från klar himmel precis?? Nu gäller det bara en dag. Storasysters sista "sjukskrivningsdag". Men ändå! Varför ska det inte kunna fungera??

Undrar hur många samtal jag ringt under den här perioden? Undrar hur många samtal exet ringt?
Jag blir så matt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails