onsdag 13 januari 2010

Nybadad

Idag började lillebrors minisim igen efter juluppehållet. Det var med blandade känslor vi begav oss dit. Har själv tyckt att det varit sådär, eftersom mannen ifråga suttit fastopererad kring halsen på mej å tjutit som en siren så fort jag försökt amputera bort honom. Han har varit måttligt imponerad av att plaska runt i vattnet. Men idag var han som en vänd hand! Både jag och simfröken var alldeles rålösa! Hoppas, hoppas det håller i sej. Sen tyckte han visst det var så mysigt att vara med mammsen att han inte ville tillbaka till pappsen. "Vill ha min mamma" skrek han så det skar i hjärtat. Om och om igen...tårarna rann...fick bryta lös honom ur bilstolen och bära in honom till pappsen. Sen låg han i min famn å snyftade en lång stund innan jag åkte. Tänk att man på ett sätt kan bli glad av att ha ett ledset barn! Mammas gofis...

Igår var ju storasyster och fick en dos cellgift. Höll på att gå på tok. När sköterskorna höll på att rigga upp började exet fundera på vad dom höll på med. Dom hade riggat en droppställning med koksaltlösning, vilket dom gör när hon ska ha trippeldos, eftersom det ska gå tillsammans med den dosen, som tar ca 4 timmar. Men han tänkte att dom kanske skulle ge mer vätska, att det var nån ny rutin. Så hängde dom upp den stora cellgiftspåsen, trippeldos-påsen. Då protesterade exet. "Hon ska ju bara ha dubbeldos idag!" Sköterskorna protesterade, men gick till slut å kollade. Och visst hade han rätt! Vete gudarna vilken inverkan/påverkan det hade fått på den lilla kroppen om pappa inte haft koll och varit alert.
Innan de skulle åka hem kom "våran" läkare och sa att dom såg mycket allvarligt på det som hänt. "Det är ju inte alvedon vi ordinerar precis..." Det var överläkaren som ordinerat dagens dos och "våran" läkare som godkänt den. Alltså hade båda två gjort fel. Dom hade nu anmält sej själva. Tur att dom tar ansvar för sina handlingar i alla fall!
Storasyster var i alla fall nöjd med dagen. Två clowner gästade lekterapin. Dom hade tokat runt och lockat alla barn till skratt i en timme. När allt var över var hon så trött att hon hade bett om att få åka hem :)

Clownerna på lekterapin kostar 8000kr/gång och dom kommer en gång i månaden. Detta bekostas av Högfjällshotellet i Sälen. Härligt initiativ! Dom brukar också ha en insamlingsgala till Barncancerfonden varje år.
Passar på att slå ett slag för den insamling jag själv startat till förmån för Barncancerfonden i storasysters namn. Du ser länken här bredvid till vänster. Det går att SMSa 20, 50 eller 100kr

Tisdag betydde också en pratstund med kuratorn. Skönt att få ventilera oro och funderingar med nån som står utanför. Det är så svårt att förmedla/förklara hur dåligt jag mår, hur orolig jag är, hur mycket det sliter och stressar...

Gårdagen ägnades för övrig åt en match med yxan i vedboden. En del vedklabbar är så stora att dom inte riktigt vill brinna.
Jag är LIVRÄDD för yxor. Har huggit mej i tåhättan på mina kängor en gång då vi var vid en slogbod ca 1km från åkbar väg. Som tur var tog plasthättan i kängan emot, så det tog inte tån. Men jag kände stålet mot tån! Sen dess har jag inte använt yxa...typ 10 år.
Jag gick dock till attack med största försiktighet. Stod så bredbent att jag nästan gick ner i spagat :) Yxan jag hittat var inte den bästa, så till slut gav jag upp.
Ringde och rapporterade till hyresvärden (pappa) och till idag hade han fixat fram en riktig klyvyxa. Det gick väldigt mycket bättre med slipad egg och lite tyngd! Men gissa va trött jag är i axlar och armar!!! Är alldeles darrig och ostadig i högern.

Ägnade gårdagskvällen åt att lägga upp gamla kort på Facebook. Så roligt att titta på och ännu roligare med alla kommentarer man får :) En upplyftande afton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails