måndag 18 januari 2010

Måndagsrapport

Natten till idag var helt otrolig...enda ljuspunkten var väl att sondpumpen bara pep en gång...tror jag... Lillebror vaknade med ca 30min mellanrum. "Sova min säng" "Mamma, mamma!!! Sova din säng!" Känns som jag flyttade honom fram och tillbaka hela natten. Däremellan en massa sparkande och tvinnande. Stackars lille vän...inte lätt att ha feber...

Förmiddagen idag ägnades åt pyssel. Över hela golvet. Det var väl mest storasyster som pysslade. Lillebror övervakade från soffan, ihopkrupen under 3 filtar. Det var jätteviktigt att det skulle vara 3 filtar! :)
Har sparat toarullar. Efter att smällkaramellsäsongen är slut tänkte jag att dom kunde vara bra att t.ex. göra kikare av. Hade tänkt visa barnen. Men jag hann inte! Storasyster kom på det själv! Hon kom in i köket med två rullar som hon klistrat metallic-papper på. Bara att häfta ihop! Och sen såklart göra en till åt lillebror. Duktig tjej! Hon har blivit så duktig på att klippa. Sååå noga runt alla fina leksaker i reklambladen. Tänk att hon utvecklas så bra "själv". Har inte varit den bästa på att sysselsätta henne med sånt dom säkert gör hela tiden på dagis.
Tänker hela tiden att jag ska börja läsa nåt för henne. En riktig kapitelbok. Att mysa tillsammans med på kvällarna. Men det blir aldrig av... Vill så gärna att hon ska tycka böcker är toppen. Läsa är så bra! Får bli ett projekt att sikta på.

Vid lunch började storasyster tröttna på sjuk lillebror och trött mamma. Så vi ringde min kusin som också bor här i "ut-byn". Hon fick gärna komma dit. Vi drog på oss kläderna och levererade en förväntasfull tjej till sin "tant". Hon kom inte hem förrän strax efter kl 17. Jättenöjd med sin eftermiddag.
Lillebror sov inte en sekund under tiden hon var borta. Trots 39grader hela dagen. Alltså ingen vila för mej heller. Kanske var han lite på spänn när hon var borta, för direkt Bolibompa började somnade han på soffan. Kvart över sju sov båda två i min säng. Han sover oroligt och vaknar hela tiden och ropar på mej. Men hon snarkar så väggarna darrar :)

Kan upplysa om att Alvedon tuggtabletter ratas. Vägras. Han tar hellre en supp, trots att han gråter och säger att det gör ont. Knäppa unge. Men det är ju ett val han gör själv. Pest eller kolera...

Imorgon, tisdag, är det dags för storasysters behandling igen. Egentligen min tur att åka, men jag frågade snällt så nu åker exet. Jag stannar hemma med lillebror. Det är bara en enkeldos cytostatika denna vecka, så det går fort. Det som tar tid är att åka...2tim dit och 2tim hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails