måndag 1 mars 2010

Bättre dag

Måste säga att dagen varit ganska bra.
Lillebror lovade ju att lyssna på mej idag och han har faktiskt bjudit till. Bara liiite tjat. Men när jag påmint honom om löftet har han skärpt till sej.

Jag blev påmind om orsaken till hans energi när jag läste ett inlägg i min väns blogg.
Mycket av hans vedervärdiga energi eskalerar hundrafalt när han får i sej för mycket socker. Jag vet det så väl, men det är inte alltid vetskapen är tillräcklig för att man ska göra som man vet är bäst... Idag har vi inte fikat nåt med socker i. Idag blev fikat riskaka med mycket smör (och inget sånt där klistersmör, utan Bregott såklart!) och päron. Undrar om det är orsaken till att dagen blev bättre eller om det är att han skärpt sej??
Det gäller också att med jämna mellanrum stoppa i honom något. Blir han hungrig blir han ännu värre. Eller som exet sa till morfar när han skulle vara barnpiga en gång: "Blir han idiot, ge honom mat."
Det är precis så det är. Han blir idiot. Finns inget bättre ord att beskriva det med.

Storasyster har varit ganska bra att äta idag. Lax och potatis till lunch. Pölsa och potatis till middag. Pölsan var faktiskt på beställning. "Jag vill ha sån där smaskig pölsa med potatis och mycket smör." På en sån beställning ställer jag upp direkt! Tror det är första gången hon erkänner att pölsa är gott. Jag och lillebror brukar smaska det så fort vi är ensamma. Nu kanske det kan bli oftare!

På em njöt jag av att kunna skicka ut barnen själva till snöhögen. Satt en lång stund och tittade på dom i fönstret. Dom lekte sååå bra. Skönt att dom börjar bli så stora att dom klarar det själva!

Fortfarande inget samtal om lungröntgen-resultatet. Fattar inte varför dom inte ringer?? Förstår dom inte att vi undrar och vill veta?? Imorron ringer jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails