lördag 9 januari 2010

Magen och jag, eller IBS-kaoset...

Mycket ska man läsa innan ögonen trillar ur. Ja, mycket finns att läsa på nätet om onda, uppblåsta, ömmande, pruttande, långsamma igensatta eller snabba fartiga magar. Att ca 10% av befolkningen lider av IBS syns på många sätt. Alternativmedicinarna är snabba att hänga på, medans skolmedicinen står handfallna.

Mitt helvete tog fart strax efter att storasyster föddes. Redan många år innan har jag väl haft en inte helt fungerande mage, men nu tog det fart med stormsteg. Att mitt innanmäte rivits sönder när hon föddes gjorde allt ännu värre. Att inte ha muskler att hålla emot med när det behövdes blev en mardröm. Vågade inte gå ut ur huset när det var som värst. Rädd att inte hitta en toalett, rädd att "gasa ihjäl nån", rädd att skämma ut mej...Det blev en psykisk stress utan dess like.
Nu är jag opererad och fungerar i stort sett som innan, men det är ändå stressande.

Magen i olag och hjälpen jag fick hjälpte föga. Miniform mot gaser, Inolaxol för att stabilisera tarmen. Till slut fick jag göra en koloskopi - kamera uppkörd bakifrån. Mindre nice, men det var intressant att se sin egen tarm innifrån på skärmen :) Undersökningen visade inga fel.
"Eftersom det inte är något fel på tarmen har du IBS. Tänk på vad du äter. Dra ner på kolhydrater och gasbildande mat."
Tack å hej. Det var den hjälp man fick. Nu i efterhand förstår jag ju varför. Dom vet ju inte vad dom ska göra.

Har provat det mesta. Att äta low-carb funkar bäst när det kommer till att bota gaser. Men magen är fortfarande svullen och out-puten inte som den ska...
Provat probiotica, men inte upplevt nån större förändring.
Något är ju fel. Vad ska man göra??

Just nu är det projekt Sunwic. Ett pulver gjort på en baljväxt som ska hjälpa återställa tarmfloran.
http://www.sunwic.se
Jag griper alla halmstrån som finns, med informerar mej så gott jag kan innan såklart. Har nu hållit på i 18 dagar, men inte märkt nåt resultat. Ska kanske justera dosen? Exet provar också och han har redan efter en vecka märkt förändringar. Ger inte upp ännu, med en så kass tarm kan det ta tid att justera in sej.

Läser om en mängd olika tillskott som rekommenderas för mage/tarm; kanel, ingefära m.m.
Hittar ett till piller, Dido, som verkar innehålla just detta. Ska kanske pröva...?
Blir inspirerad och läser vidare om kanel. Bra för tarmen, är bl.a. ogynnsamt för svamp i tarmen vilket kan ge diaréer och analklåda. Aha!!! Å jag som misstänkt springmask... småbarnsförälder som man är. Surfar runt och hittar doseringsanvisning för dagligt kanel-intag: ½ tsk. Blandad ner det i Sunwic-drinken. Löser sej dåligt, men går bra att dricka ändå. Har rapat kanelbulle hela kvällen :)

Vad säger detta? Att allt kretsar kring magen!? Ja, det är dagens understatement...min mage styr mitt liv.
- Att inte kunna äta en god middag med vänner utan att skynda sej hem efteråt när magen börjar protestera, livrädd att börja fisa gröna ångor...
- Att inte kunna åka hemifrån på morgonen utan att ha gjort ifrån sej - annars blir följden som ovan...Alltså gå upp två timmar tidigare för att vara säker på att hinna
- Att spendera timmar på nätet letande efter tips, idéer och bot
- Att gruva sej för dagen jag träffar nån ny...en ny som måste anpassa sej och förstå min situation och vånda. Att börja ett möjligt förhållande med att prata lort och prutt är inte lockande...

Nästa projekt är att riktigt ta tag i min diet. Har slarvat länge nu... Ska jag prova LCHF...? Har jag orken till det? För det krävs engagemang och vilja. Gäller bara att ta sej över tröskeln...

2 kommentarer:

  1. hej läste detta inlägg och känner igen mig. har alltid haft krånglig mage som sväller upp för minsta lilla, ömhet och gaser. otroligt jobbit. gjorde en gastroskopi men de hittade inga fel, men jag misstänker som dig att det är ibs.

    SvaraRadera
  2. Hej! Tittade lite snabbt i din blogg. Ska följa dej och försöka hämta inspiration från dej. Skänt att höra att det finns fler som "vågar" skriva om det här! Det behövs!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails