fredag 15 januari 2010

"...å än slant hon dit"


Känns nästan som kroppen kände på sej att karaktären var tillfälligt bortblåst... Om man börjar förra inlägget med "Å än slant hon hit..." känns det ju nästan som det var oundvikligt att fortsätta slinta...eller??
Hur som helst åkte jag å handlade hungrig (mot bättre vetande...). Det är vid sånna tillfällen det är oooomöjligt att motstå nybakade saffranssemlor. Ett krasst konstaterande. Punkt.
Ska dock göra mitt bästa för att INTE börja nästa inlägg med "...å än slant hon ner i diket!"
Sitter nu här med svullen, ömmande mage. Som man bäddar får man ligga, tydligen... Å apropå det lät jag lillebror mysa i sängen med storasyster - tillsammans med varsin skål chips. Så nu får jag verkligen ligga som jag bäddat...på en bädd av chipssmulor. För man kan inte vara våran lillebror utan att "råka" kliva i chipsskålen... liggande. Jo, det går att kliva i chipsskålar fast man ligger ner. Tydligen.
För övrigt är jag glad att ha barnen hemma igen. Även om jag inför hämtningen fick betala 2598kr för att få bilfläkten fixad... Intalar mej själv att det är värt pengarna. Nu har vi varm bil utan att ha fläkten vrålande på högsta.
Har också fått nya vedlåren levererad! Snickar-exet spikade ihop underverket under gårdagen och levererade idag på sena eftermiddagen. Den blev jättefin! Och är 2m lång! Nu har vi stooor lucka för veden och liten lucka för källsorteringen. Me like :) Är dock ännu omålad, men det ska jag ta itu med nästa vecka när barnen inte är på plats. Ska jag bli hög på målarfärgsångor, vill jag njuta av det i stillhet! Så jag avvaktar med bildbevis. Nyfikna är välkomna på besök!
Storasyster mår förhållandevis bra. Det har varit full fart hela veckan hos exet. Men hon har spytt några gånger å i stort sett inte ätit nåt dagtid. Det lilla skimmer av hår som börjat växa fram är nu borta igen. Hon är blank som en nyputsad spegel på huvudet och ögonbryna är också bort igen. Det tyder ju på att "guld-medicinen" gör sitt jobb, men det var lite tråkigt också...
Hon blev jätteglad över att få titta i böckerna jag beställt från Barncancerfonden. En av dem fanns i fondens lägenhet som vi bodde i under strålningsveckorna i somras och hon har pratat om den. Den heter "Eugene och den dumma knölen". Handlar om en pojke som får en dum knöl i huvudet. Innehållet påminner om hennes resa, med skiktröntgen, strålning, mediciner och operation. Man riktigt ser hur hon bearbetar sina egna upplevelser när hon lyssnar till berättelsen och tittar på bilderna.
Som en parentes vill jag berätta att Barncancerfonden har 3 lägenheter i Uppsala där man har möjlighet att bo under behandlingar som inte kräver övernattning på sjukhuset. Vi bodde i en av dem i 3 veckor under hennes strålbehandling. Fonden tillhandahåller dessa utan någon som helst kostnad för familjerna! Området där de ligger var så vackert! En härligt grönskande innergård, med vita, söta små tvåvåningshus, knappt 10min gångväg från barnsjukhuset.
Så det är till sådant de pengar man skänker till Barncancerfonden delvis går. Till att verkligen hjälpa där det behövs! Tänk på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails