tisdag 5 januari 2010

Kall dag

I morse var det -20 ute. Brrr! Kollade Facebook och många skrev att det var -29 och -30 lite var stans i "stora byn". Kollade min termometer flera gånger och trodde jag sett fel, men nej, här i "ut-byn" var det rena sommarvärmen i jämförelse :)
Chattade lite med kär vän och blev bjuden på play-date. Så vi packade på oss kläder å drog iväg mot kylan. När vi kom in i samhället kände bilen av kylan...temp-mätaren gick ner så snabbt att jag trodde det blivit nåt fel :) Brrrr igen! Tänk att det kan skilja så mycket i temperatur på 18km!?
Barnen lekte hela dagen. Eller jag ska väl i ärlighetens namn säga att de mest jagade familjens två kattungar... Och vi blev bjudna på mat. Me like! Mycket kaffe blev det också. Kom inte hem förrän strax innan kl.17
Den här vännen är mej så kär att jag kan bli alldeles tårögd. Hon finns alltid där närhelst jag behöver. Har stöttat mej i otaliga kaos-situationer. Alltid kommit med kloka och väl genomtänkta råd, tips och idéer. Ärlig och rak. Kärleksfull och omtänksam. En vän som förstår att trycka på lite när jag är nere och drar mej undan. Hon inte bara lyssnar, hon hör också. Jag hoppas hon förstår hur mycket hon betyder för mej. Tack för att du finns!

Kvällen har ägnats till mesta del åt att elda i kökspannan. Nu har temperaturen sjunkit till -29. Sägs att det kan bli ner till -40 runt omkring i kommunen! Som i gamla dagar, när jag var ung (!?)

I byn passade jag på att besöka bokhandeln och köpa på mej lite glansigt papper i flera olika färger, piprensare, flörtkulor, nya små saxar och lite passande klistermärken. I morron blir det akvarie-pyssel med barnen! Storasyster var så hissig att börja att hon nästan inte kunde somna :)

Det har varit en bra dag för Storasysters del. Men jag misstänker att hon mår lite illa. När vi var å lekte undrade hon om jag hade slangmaten med - ifall hon inte ville äta. Men det kan också vara att hon tycker det är smidigare att slippa maten...man kan inte så noga veta med den här donnan. Lite kyckling å spagetti åt hon i alla fall. Men inget fika. Undrar hur många ungar det finns egentligen som nekar glass med strössel, kakor och saft? Två maränger klämde hon ner i alla fall och några små strössel. Det finns ingen som kan säga att hon äter godsaker istället för mat. Det har hon aldrig gjort och absolut inte nu heller. Väl hemma blev det lite lax. Och till säng-fikat O'boy och havrepuffar. Jo, här har vi säng-fika varje kväll. Det innebär att hon kopplas fast på pumpen med sondmat å sen ligger hon i sängen å fikar å kollar på TV. All in-put i den magen är bra in-put!

Dags att lägga i mer ved!
Over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails