fredag 21 maj 2010

Klockan rusar

Städar. Plockar undan. Lite snabbt sådär. Så snabbt att det rasar. Tre tavelramar har nyss rasat rakt på den fina blå stolen jag köpte av Barncancerfonden. Tre ganska stora hack kan nu beskådas på sitsen. Ger upp en stund och dricker kaffe istället.
Snart är det dags att hämta barnen. Inte riktigt än, men snart. Det är marknad i "byn" i helgen och dom ska först pungslå exet vid karusellerna. Och imorron är det min tur. Att bli pungslådd alltså. Här åks inga karuseller. Det var förr det, som jag var orädd och älskade att åka. Innan storasyster gjorde entré i världen. Efter det kan jag inte ens gunga. Mår illa bara av att titta. Stor sorg!
I morse (kl 07!) kom veden. Den ligger nu i en hög utanför köksfönstret och väntar på att den ska kapas och klyvas. Inte av mej dock. Jag har lejt bort det.

Apropå marknaden. Ser på facebook folk som minns tillbaka. Hur man som ung hängde vid marknadsområdet och tittade när dom satte upp karusellerna. Jo, det var kul. Men mina marknadsminnen innefattar nog mer sena iskalla, nätter, hängandes med stora skaror kompisar. Ofta med nåt innanför västen, så att säga. Uppträdanden. Noice, the Pinks, Treat och många fler. 
Så när jag läser om en undersökning som gjorts i kommunen nyligen, om högstadieelevernas alkoholvanor, blir jag inte förvånad. Det är ingen skillnad. Det är lika som förr. Och dom som ännu inte smakat kommer göra det på skolavslutningen, åkandes på ett traktorflak. Det är jag säker på. Vad jag tycker om det? Ja...det är väl bedrövligt...men hua va kul vi hade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails