torsdag 18 november 2010

Strömavbrott

Nej, jag har inte tagit paus. Jo kanske. En ofrivillig paus. Strömavbrottspaus.
Igår på em när jag precis kom hem blev det strömavbrott i hela byn. Becksvart! Överallt!
Trodde i min enfald att det skulle bli fixat snart. Klockan var 5 och jag var hungrig. Klockan 7 gav jag upp och åt några mackor. Tände alla ljuslyktor jag kunde hitta. Somnade på soffan. Det var ju alldeles svart överallt och tråkigt. Jättetråkigt.
Vaknade till vid 10-tiden. Bytte ut värmeljusen och gick till sängs. Jo, jag vet att det är farligt att sova med ljus tända. Men det var -15 ute! Och jag har ju brandvarnare i alla fall...
Vågade inte elda i kökspannan eftersom cirkulationspumpen ju inte gick. Värmeljusen höll temperaturen på ca 20grader faktiskt. Men många ljus var det...
Klockan 03.30 kom strömmen tillbaka! Vaknade av att sänglampan tändes. Bara 17grader inne...brrr!

Maten i frys och kylskåp klarade sej i alla fall. Å tur var det!
Ställde ut fryslådorna på verandan ifall frysen inte skulle hålla sej.

Idag har jag fått reda på att det troligtvis är tjälen som brutit av nån kabel. Dom felsöker fortfarande och strömmen i byn kommer från ett reservaggregat. Elverket överväger nu att ställa hit ett permanent aggregat. Det tycker jag verkligen dom ska! Tänk om det varit -30!!??
Pappa upplyste mej förresten om att jag visst kunde ha eldat. Lite försiktigt i alla fall. Det var så dags att få reda på det idag...
Tur att barnen inte var hemma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails