torsdag 11 november 2010

Nack-amputation?

Vad gäller veckan som varit och mitt huvud kan jag rapportera att jag nu överväger nack-amputation.
Inte en dag utan värk i nacke/hals. Vet inte vad jag ska kalla det? Området mellan nacken och halsen. Sid-halsen? Nästan-nacken? Ont gör det då. Spänd. Stel. Med spänningshuvudvärk över hela huvudet som följd.
Förstår att det blivit så pga brak-smällarna förra veckan. Då när jag blev till-vriden till "normal-läge". Problemet är ju att det som anses normalt är för mej onormalt... Tar tid att anpassa kroppen efter en livstid av snedvridning...

Har länge trott att min skada kom till i samband med en brutal häst-avkastning när jag var 11. Men troligt är att nacken skadades redan när jag föddes. Mamma har nåt svagt minne av att dom sa nåt om att min ena arm var förlamad, men att det skulle gå över. Och det gjorde det ju.
Jag kom ut med rumpan först, vilket gjorde att förlossningen blev ganska brutal för hon som skulle försöka få ut mej. Dom drog väl för hårt, tänker jag.

Häromdagen fick jag journalen från mina operationer hemskickad. Intressant läsning, så här i efterhand.

Den muskel som är skadad är den som heter sternocleidomastoid. Halva muskeln var förtvinad och förvandlad till sena - en tums-tjock stenhård sträng som var förkortad och drog mitt huvud snett. Strängen är bortopererad och en ytterligare operation har gjorts för att förlänga en djupare liggande sensträng.

Nu i efterhand undrar jag ju varför ingen tänkte på att det måste vara mer saker som blivit sned-dragna efter alla år? Varför ingen kollade upp det? Blir både ledsen och arg... Har trots allt varit på sjukgymnastik under lång tid och även till ett rehabcenter. Allt har varit fokuserat på det muskulära. Lite trångsynt... Eller typiskt västerländskt medicin-tänkande kanske? Behandling av åkomman utan en tanke på omkringliggande påverkan. Behandla symptomen, inte det underliggande. Osv...

Ja, jag är bitter. Det här påverkar mej nästan varje dag. En ständig påminnelse.
Och kostar gör det. Undrar hur mycket jag lagt ner på massage och dylikt för att försöka hitta smärt-dämpning...

3 kommentarer:

  1. Jag har ingen skada i nacken på samma sätt som du men den är ändock som pansar. Yoga e sjukt bra att använda sig av på alla sätt å vis. Kroppen blir mjuk å även själen. Kör bara "solhälsningen" först, inget nackstående! :-) Man blir förvånad över hur en sån relativt "enkel" övning kan lösa mkt i kroppen! Om du inte vet vad solhälsningen e för nåt så går det säkert att söka på nätet! Kram

    SvaraRadera
  2. Uscha jag kan bara tänka mej va jobbit du måste ha med sin smärta... Tycker att de jobbigt att "bara" ha ont i nacken/huvudet en dag och då vill jag kapa av mej hubvudet...
    Kämpa på och hoppas att det blir bättre!!
    Stor kram K

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att höra att du förstår hur jag menar ang. jobbet...och att det finns hopp om att det blir bättre! Men du, det här med din nacke låter inget vidare! Jag brukar skoja ibland om att mitt huvud skulle behöva amputeras pga. all huvudvärk o migrän jag har, men då är det ändå inte jämt jag har ont. Hoppas verkligen att du kan få nån hjälp för det! Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails