onsdag 25 augusti 2010

Unisex-gaddar lite

Blev plötsligt lite på gadd. Hornen växte fram. Jag var bara tvungen att föra fram min åsikt. Så nu har jag skickat ett mail. Ett trevligt sådant givetvis. Man kommer inte så långt med sina försök att påverka, om åsikter förs fram med gadd.
Gadden vässade till sej när jag kollade hemsidan hos ett klädföretag. Meandi. Barnkläder. Jättefina kläder. Ganska dyra. Men bra kvalitet. Ett av deras ledord är unisex. Och ni som känner mej och/eller följer bloggen vet vad jag tycker.Unisex is da shit - på alla sätt!

Deras kläder växte i alla fall fram som en direkt reaktion på det som jag också reagerar starkt på:
"Till flickorna fanns det rosa, glittriga kläder med prinsesstryck och till killarna eldsprutande drakar"
Har följt deras kollektioner sedan starten och jag tycker...hmmm...att det inte riktigt håller. Att deras tänk är rätt, men dom löper inte linan ut. Ibland håller dom inte ens i linan.

Jag har hela tiden haft intrycket av att dom vill gå i bräschen för ett nytänk. Men det spricker ännu en gång när den nya kollektionen visas upp. Precis som i en leksakskatalog. "Blått och rosa". Med det menar jag att pojkarna hade kläder på sej med det som traditionellt räknas till pojksaker. Och flickorna hade flicksaker.
Hade dom gått i bräschen hade dom försökt visa ett annat sätt. Verktygströja på en tjej. Kungakronan (som säkert är en prinsessvariant) på en kille. Och hur kan det vara unisex om det på flera tröjor finns rysch?? Inte ens jag sätter rysch på lillebror... Måste en ängel vara flickig? Får inte pojkar tycka om änglar? När det var dinosaurier på en tjej var tröjan (som dessutom var en tunika) rosa i botten. Dålig fantasi...
Det är många gånger enklare för tjejer. Att välja "coolare" kläder. Inte bry sej om ifall kläderna kommer från pojk- eller tjejavdelningen. (Var finns förresten barnavdelningen????) Det gör liksom inget. Men pojkar har fortfarande ett begränsat utbud. Det krävs mer tänk. Bättre tänk. Och många fler åsikter!

Jag KAN INTE vara ensam om att tycka så här!? Vet att jag har syrran på min sida i alla fall... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails