söndag 2 oktober 2011

Munsår?

Söndagstipset!

Får du ofta munsår? Vätskande blåsor som dyker upp när man minst anar det.
Det får jag. Under vissa perioder i mitt liv har dom kommit ofta. Varje månad.
Utlösare: Mens, stress, oro. Eller ibland bara för att...
Men det finns hjälp att få! Dock ingen hjälp som erbjuds. Har jag märkt... Ofta rekommenderas salvor och plåster. Dessa döljer möjligtvis eller hjälper i viss mån blåsorna att torka lite snabbare.

Hjälpen heter Aciclovir. och fås på recept.
Man tar tabletterna så fort man får minsta känning för att trycka bort viruset och hindra blåsorna att blossa upp.
Ofta tas dom i dosen 5 om dagen under en period (5 dagar tror jag).
Men dom kan också tas under längre tid om man har stora besvär. Detta för att riktigt "utrota" viruset som gror under ytan. Jag åt två tabletter om dagen under ett år.

Det är nu säkert 1½ år sedan jag sist hade munsår. I tisdags kände jag nåt. Men kunde inte riktigt tro det. Alltså började jag inte med tabletterna direkt. Resultat: Munsår. Men med hjälp av Aciclovir blev det inte så stort och är snart borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails