torsdag 3 juni 2010

Storasyster undrar

Förra veckan, när barnen var här, tog vi en promenad till affären.
Storasyster åkte på sin älskade, trehjuliga sparkcykel. En blå variant.

"Mamma. Fanns det inga andra färger när du köpte sparkcykeln? Fanns det rosa?"
"Jo det fanns rosa. Men du vet vad jag tycker om alla rosa saker till flickor..."
"Jo, det vet jag. Den här blå är också fin. Men jag undrar varför det inte finns andra färger? Varför finns det inte gröna, gula eller röda sparkcyklar? Vi som tycker om andra färger, varför kan inte vi få köpa sånna? Jag ville ha en grön. "

Vilken klok storasyster! Visst, något hjärntvättad av sin mamma. Men så skönt att veta att hon tänker! Kanske, kanske börjar hon så smått förstå min ståndpunkt: Prinsessor behöver inte vara rosa!
Bara en sån simpel sak som en sparkcykel. Det finns rosa eller blå varianter utan nåt varumärke på. Annars erbjuds Hello Kitty eller Blixten, vilket även betyder högre pris. Där slutar valmöjligheten. I alla fall vad jag sett. Producenterna skyller på att det är efterfrågan som styr. Vilket jag förstår. Men om det inte finns annat att välja på, finns ju inte heller möjlighet att välja nåt annat! Moment 22...  
Konsumentens enda möjlighet är att vända sej till producenten och påtala "bristen". Å det gör man ju...not...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails