tisdag 11 januari 2011

Musik

När jag gick i skolan hade vi nåt som kallades musiklektioner. Då sjöng man. Ifall du som läser aldrig hört talas om fenomenet...
I dagens skola är dessa lektioner ett minne blott...vad jag har sett i alla fall...

Ser en dokumentär om Cornelis. Och jag är glad att jag känner igen det han sjunger!
Tror säkert det är fler än jag som haft fröken eller magister som spelade ett instrument. Är jag inte helt ute och cyklar tror jag det var nåt en lärare måste kunna då, back then.
Piano var väl det vanligaste. Eller gitarr.
Har haft två magistrar som spelat dragspel.

Minns så många visor av bl.a. Taube som jag bara älskade. Bellman. Det finns så många. Många jag inte vet namnet på.
Vi har en stor vis-skatt i vårt land, vårt kulturarv, som inte dagens elever får lära sej. 
Visst är det synd...

2 kommentarer:

  1. Aaaa, dragspel...Ingemar, kanske?? =)
    Jo då, så att...fastän jag är så UNG som jag e, så har då jag haft massvis med sånna lektioner... Vilket jag också är himla glad över!=)

    SvaraRadera
  2. Nej, ingen Ingemar. Jag bodde utomlands då och en av mina dragspelsrockande magistrar hette Acke. Hans Fahléns pappa faktiskt! :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails