lördag 11 september 2010

Storasyster funderar

Det är ju helt normalt och väntat att hon ska börja fundera mer och mer. Och nu är det ju så färskt eftersom hon nyss varit iväg på koll.
Exet och farmor berättade att hon i veckan vägrat äta flera gånger: "Jag vill inte ät, för jag vill dö". Kanske sånt som kommit ändå, som en del av vanligt 5-årstrots/funderingar. Men för oss blir det andra tankar som drar igång.
Så ikväll frågade jag henne om det. Varför hon sa så? "Är det nåt du funderar på?" frågade jag. Och då kom det.
Varför kan man få dumma knölar? - För att det är en sjukdom som vem som helst kan få.
Men varför får man dumma knölar? - Det är det ingen som vet
Varför måste jag åka till sjukhuset och kolla om den kommer tillbaka? - För en del dumma knölar kan komma tillbaka och då måste man få guld-medicin (cyto alltså) snabbt
Kan man dö av dumma knölar? - Ja, det kan man. Om man inte får guldmedicin snabbt. En del kan dö ändå.
Många frågor. Många "omtagningar". Försökte vara tydlig. Inga långdragna komplicerade förklaringar. Hon är för liten. Det är så svårt... Bara för att hon förstår orden, betyder det ju inte att hon förstår innebörden.

Vi pratade om att hon måste fråga direkt om det är nåt som gnager henne. Att alla vuxna omkring henne kan svara. Hoppas hon förstår. Att bära på funderingar om saker svåra att förstå är inte bra...

Känner att jag måste ta tag i det jag tänkt på mycket. Jag ska göra en bok med bilderna från hennes resa. Så hon kan bläddra, titta, fråga och prata. Hon behöver nog det.

2 kommentarer:

  1. Men guuud, lilla snuttan, klart att hon funderar... ♥
    Bra idé med en bok om det hela, kommer säkert massor av frågor då, om inte direkt så kanske lite senare...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Klart att hon fundrerar, det gör min 5 åring med... Om livet och döden.. Och då har vi inte varit med om eran hemska resa:-(
    Bra förslag med er bok!!
    Kram K

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails