söndag 22 januari 2012

Ögon

Mina ögon ja.
I torsdags var jag på undersökning igen.
De misstänkte ju att jag hade älvdalssjukan - en pigmentförändring på gula fläcken.
Ny läkare. En pedagogisk sådan.
Som förstod besvären jag beskrev och att optikerns oförmåga att få till rätt styrka oroar mej.
Men nån älvdalssjuka var han säker på att det inte är.
Jag har "bara" åldersförändringar på gula fläcken. En förändring man ofta ser på 70-åringar.
Så vad kan göras?
Inget.
Det är bara att acceptera och anpassa sig.
Han gav mej en lapp med lämplig synskärpa på glasögon att visa för optikern. Och så är det läsglasögon som gäller på nära håll.
Jag kommer aldrig få bra skärpa. Det är som det är.
Surt.
Men bra att veta. Inget "farligt" alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails