lördag 21 januari 2012

Märkligheter

Fick nyss årets avbetalningsplan från CSN.
Kul läsning? Nej...men det är pengar jag väljer att ignorera. Det är pengar jag investerat i mej själv och inte pengar som ska ge mej ångest.

Hur som helst; såg på sajten att man kan få avskrivning på lånedel om man behörighetsläst innan högskola. Hade jag ingen aning om!?
Mailade snabbt och frågade.
Nu blev det som så att jag inte kunde ansöka om avskrivning. Jag läste vid Komvux med högre bidragsdelen och är därför inte berättigad. Ja ja. Så är det. Nu vet jag då det i alla fall.
Men! Det märkliga är att det i svaret stod ungefär så här: "Eftersom du läst med högre bidragsdel kan du inte få avskrivning på den delen av lånet. Men du är välkommen att skicka in ansökan om avskrivning."
????
Läste svaret ett flertal gånger. Jag är inte berättigad men jag får skicka in ansökan!?
Frågade igen och fick till svar: "Nej, du kan inte få avskrivning, men du har rätt att ansöka och få ett beslut om detta."
????
Och vad ska jag med ett sånt beslut till!?
Ett sånt beslut behöver jag inte, tänker jag. Men kanske kan du som läser detta vara just den som är berättigad till avskrivning!? Försök vettja! :)

2 kommentarer:

  1. Tack, ska kolla genast=) mvh Jennie i Småland.

    SvaraRadera
  2. Å, jag vill gärna hitta en anledning till avskrivning även om just detta inte gäller mig! Insåg under våran biljakt att den summan jag lånat, till den kunskap jag stoppat i min ryggsäck och som aldrig förlorar sitt värde, är betydligt mycket lägre en kostnaden för en ny bil! DET känns bra! =)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails