söndag 8 maj 2011

Strumpbyxor

Lillebror älskar att ha strumpbyxor på sej. Han ser det mest ur en praktisk synvinkel. En strumpa och en byxa som sitter ihop underlättar när ytterkläder ska på. Inget som behöver stoppas ner eller i. Allt sitter ihop. Inga glipor.
"Mamma, på dagis retar dom lillebror lite för att han har stumpbyxor. Dom säger att killar inte kan ha strumpbyxor. Men det kan dom väl? Visst kan dom?"
Storasyster vakar över honom. Vet inte hur mycket hon argumenterar gentemot andra. Gentemot kompisarna. Hoppas hon gör det. Hoppas hon är stark. Hoppas HAN är stark.
Det verkar ju inte som att han tar åt sej. Han har fortsatt använda dom. Men när jag nu får höra det blir jag lite ledsen. För sånna åsikter är inget ett barn kommer på själv... Och någonstanns inom både lillebror och storasyster lever dessa åsikter kvar. Även om jag försöker att sudda bort dom...

4 kommentarer:

  1. Grr så arg jag blir! Såklart att gossen kan ha strumpbyxor! Jobbigt läge för Storasyster som är så klok men som blir osäker av andras okunskap. Prata med lärarna!

    SvaraRadera
  2. Gaaa blir så arg och ledsen när jag läser detta. Fan att barn kan vara så elak.. Jag bara väntar på att Alfred ska komma hem och att någon sagt att han ser ut som en tjej bara för att han ofta har leggings på sig. Men både han och jag älskar dom så de så!!
    Kram K

    SvaraRadera
  3. Förstår att du blir lite ledsen...
    Jag hade blivit grym! Vänt upp å ner på allt tills fröknarna sagt att det inte är så...
    Om det nu skulle va så, så hoppas jag innerligt att dom tänker göra något åt det NU (eller helst igår..)
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Pratade med en fröken vid lämning idag. Dom skulle hålla öronen öppna, för precis som jag (och ni) tyckte hon jag pratade med inte att det var okej.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails