måndag 10 januari 2011

Krisplansfundering

Sitter och funderar på det här med skola/förskola och vad som står i deras krisplan.
Tror mej veta att krisplanerna brukar ha med riktlinjer vid olyckor, dödsfall osv.
Finns det rutiner för hur man ska agera vid en akut kris - när ett barn blir svårt sjuk? Hur kontakten med familjen bör se ut? Eller när en förälder blir svårt sjuk!?
Jag har nog själv inte något att klaga på vad gäller vår kontakt med dagis när storasyster var sjuk. Kanske kunde kontakten ha varit lite bättre. Men det är svårt att säga...

Surfar runt lite och letar efter krisplaner vid förskolor. Måste säga att många är ganska kassa. Man riktigt ser att dom är skrivna för att det måste göras. Suddiga riktlinjer. Otydligt.

Läser i en krisplan (inte från vår kommun, för nån sån hittade jag inte) som jag hittar på nätet:
"Pedagogiskt utvecklingsansvarig bedömer, i samråd med någon i krisgruppen, vem som tar – och har kontakt med hemmet. Bestäm tillsammans med familjen hur kontakten mellan förskola och hem ska vara, vilka i förskolan som ska informeras och vad som ska informeras om."

Ska ärligt säga att jag inte minns om jag eller exet bestämde med dagis hur vi skulle "ha det". Kanske, kanske inte. Minnesbilderna från den här tiden är inte de bästa...

En kontinuerlig kontakt är i alla fall viktig, tycker jag. Så barnet inte känner sej bortglömd.
Minns hur glad storasyster blev för minsta lilla "livstecken" från kompisarna eller fröknarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails