lördag 4 januari 2014

Det luktar ljuuuuvligt !

Så skulle blondinen ha sagt om han vore här.
Och brunetten skulle ha låtit "mmm" medans hon åt.
Jag, jag är mest glad för att jag hittat recept på sataykyckling som duger lika bra som köpevarianten! Och att det är extrapris på kyckling på Ica! Och sen var det väl ett tag sen jag la upp ett kort på mat här på bloggen ;-)

Sataykyckling
ca 1 kg kycklingfilé (eller fläskkött om du så vill)
2 tsk gurkmeja
2 msk curry
2 msk socker
4 msk thaisoya (svampsoya)
2 dl kokosmjölk

Skär kycklingfilén i ½cm breda skivor. Går bäst om den är knappt tinad.
Blanda ingredienserna och lägg i den tinade kycklingen. Låt stå och marinera i 4-6 timmar. Stek på medelhög värme. 

Jag har för tillfället ingen thaisoya, så jag använde salt istället, men jag är säker på soyan gör det ännu godare! Hur mycket? Efter behag - du får smaka av helt enkelt. 
Barnen tyckte det var liiite starkt sist, så denna gång tog jag 1½ av gurkmeja och curry.
Och vill du kan du ju givetvis sätta i spett innan stekningen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails