måndag 6 januari 2014

6. Hepp! Dagens boktips

När det kommer till böcker har jag en dragning mot fantasy. Så har det alltid varit. Bättre att läsa om nåt påhittat som är påhittat, än att läsa om saker som kan hända som känns overkliga. Fatta'ru!? 
Hur som helst. Jag är inne i ett "läs-stim". Efter att under många år inte kunnat läsa, pga brunettens sjukdom och därav ökat stresspåslag som inte försvann i en handvändning... Men sen i somras har det bara gått bättre och bättre och nu är jag verkligen på gång! 




Dagens boktips är alltså Temeraire-serien. Nu har jag ju bara kommit till bok två, i en serie som jag tror kommer innehålla 8 böcker, men jag känner att jag kommer läsa dem alla.
Serien faller under kategorin fantasy, men av ett ovanligt slag. Det är nästan mer en historisk skildring, skriven som en historisk roman, där enda skillnaden är att det även finns drakar.

En bra beskrivning lyder som följer:
"Naomi Noviks Temeraire är för er som inte vet det en ganska ovanlig fantasyserie – i grund och botten är det en serie historiska romaner med motiv från Napoleonkrigen. Det finns bara ett litet kontrafaktiskt tillägg: Det finns drakar. Vilket innebär att alla nationer med självaktning inte bara har en armé utan även ett flygvapen. Bokserien kretsar kring den f d sjöofficeren Laurence som av en händelse blir kapten och själsfrände till den ovanliga och intelligenta Temeraire. Drakkaptener utses genom prägling och det skapar mycket starka band mellan båda parter – första boken handlar nog egentligen mer om att få barn än om kriget mot Napoleon. Eller som jag brukar uttrycka det – det är en hästbok fast hästen är tjugo meter lång och kan flyga." text lånad från 101ord.blogspot.se 

Jag håller inte med om att det är en hästbok. Jag förstår liknelsen, men den får boken att låta som nåt jag läste i låg/mellanstadiet och det är att förringa den. Texten är "vuxet" skriven och för att förstå, eller för att förstå bättre, är det bra om man i alla fall vet vem Napoleon var och att Kina var ett mäktigt rike med annorlunda sedvänjor. 
Hittills är min känsla lite Onedinlinjen, korsat med Marco Polo - engelska gentlemän och orientalisk mystik.

Napoleon, Kina och drakar med kaptener. Skulle det vara nåt att läsa? Yes! And I like it! :-)

1 kommentar:

  1. Tycker att många inom genren "ungdomsbok" numera är jävligt läsvärda! Tack för tipset!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails