fredag 4 februari 2011

Vid 98 går gränsen

Får rapport från syrran som varit på snabbshopping i närliggande småstad. Hon hade nästan fått ett bryt, där bland barnkläderna. Hade velat brista ut i gråt. Och jag förstår henne.
Hon hade blivit smärtsamt medveten om att det går en gräns nånstans vid storlek 98. Då förvandlas barnkläderna. Från roliga till surt tråkiga. Mönster och lite nytänk blir plötsligt tråkigt och förutsägbart. Bilar, blått eller randigt. Blommigt, rosa eller randigt. Bamse eller Blixten eller Hello Kitty. Behöver jag säga nåt mer...?

Och behöver jag säga hur jag vill kräkas ur mej nåt riktigt surt, när jag hör hur hon om sitt mellanbarn får frågor om det är en han eller hon? För att han är lite långhårig och har kläder i roliga mönster som ibland kan ha inslag av rosa. Visste ni förresten att även äpplen/äppelmönster på barnkläder tydligen räknas som ett flickmönster?


Som storasyster och lillebror så klokt (eller möjligen hjärntvättat, av en i sånna fall stolt moder!) säger:  
"Barn tycker faktiskt om ALLA färger!" 
Men från storlek 98 får dom tydligen inte det...

1 kommentar:

  1. Håller med dig... De finns verkligen skittråkiga kläder efter str 98.. Har oxå fått en mängd frågor om Alfred är en flicka eller pojke. Gaaa o lika arg blir jag varje gång,...
    Nä mer unisex kläder till alla!!
    Kram K

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails