torsdag 1 december 2011

Uppdrag granskning

Sfinkterruptur.
Har du hör det ordet nån gång?
Jag missade Uppdrag granskning igår, men blev tipsad av grannen.
Har precis kollat avsnittet på SVT play. Klicka på länken och kolla du med om du inte redan sett.

http://svtplay.se/t/103535/uppdrag_granskning

Jag är en av de drabbade.
Jag är en av de vars barnmorska sa: "Du sprack, men bara lite."
Sen kom hon in på rummet och var lite märklig: "Hur känner du dej? Är du fortfarande arg?"
För ja, jag hade varit jättearg! Jag skrek att det gjorde ont. Jag vrålade åt läkaren att låta bli när hon skulle sy några stygn.
"Så ont gör det väl inte!" sa dom alla. "Lugna ner dej lite."
Visst, dom kanske inte såg. Eller gjorde dom det? Hur som helst borde dom ha tagit min smärta på allvar!

Min sfinkterruptur syntes troligtvis inte. Jag såg inte ut som ett slagfält i underlivet. Min ruptur satt inne i slidan. Skinnet var nog helt, men inte muskeln. Alltså visste jag inte.
Men det jag sen bittert fick erfara var att jag inte kunde hålla mej. Det blev värre och värre. Jag knep och knep och trodde det var mej det var fel på.
Av en tillfällighet, över ett år senare, läste jag ett reportage i en veckotidning. Jag bröt ihop totalt. Där stod det! Att det inte var jag som gjorde fel! Att nåt hänt inne i mej. Ingen hade sagt nåt. Ingen hade gett information.
Jag var då gravid igen. Efter mycket om och men genomgick jag ordentlig undersökning: en tredjedel av min slutmuskel var sönderriven.
Lillebror förlöstes med kejsarsnitt för att inte förvärra skadan.
Sen blev jag opererad så snart jag slutat amma.
Då, när jag äntligen fick hjälp, berättade läkaren att 10% av alla som föder drabbas av detta. 10%!!! Och ingen säger nåt!!! Ingen information ges!!!!

Blir så satans ledsen när jag ser reportaget. River upp all ångest igen.
Hade det funnits information hade jag inte behövt gå så länge med all ångest och skam över hur jag (inte) fungerade i underlivet...

5 kommentarer:

  1. Jag såg reprisen idag o. jag tänkte på dig! (glömde ringa sen..) Jättebra program! o. det är bedrövligt att ingen information går ut om detta. Inte nånstans. Men på FB chattade jag med en klasskompis som utbildar sig till barnmorska o. gör praktik i Falun. Frågade henne om de använde den finska metoden o. det verkade så. Men jag har då aldrig märkt att de "hjälpt mig där" o. födseln i ambulansen var då helt utan hjälp...
    Skitbra att uppdrag granskning lyfter detta! Nu får vi mammor o. blivande mammor informera varandra!

    SvaraRadera
  2. Åh de måse jag kolla på!!
    Är ju själv en som är drabbad. Alfred slet sönder hela mej, men de såg dom l jag blev opererD på en gång! Som tur är är jag tack o lov helt återställd dör nere o har kunnat föda vaginalt en gång till!!
    Tack för att du dela med dej! <3
    kram K

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Jag har också fått en sfinkterskada som inte upptäcktes vid förlossningen. Trots att det tog barnmorskan över en timme att sy så undersöktes jag inte ordentligt.
    Hur länge sen var det din skada upptäcktes? Man kan söka ersättning för försenad diagnos hos patientskadeförsäkringen. Det kanske kan vara värt att kolla upp. Jag går nu och väntar på ytterligare undersökning. Jag har inte kommit i kontakt med någon som blivit opererad i efterhand. Gick operationen bra, blev du av med dina problem? Just nu är det vad jag hoppas på, att det ska gå att rätta till så här i efterhand. Märkligt att i de siffror som förlossningsvården rapporterar är det ca 3% som drabbas men kirurgläkare menar att det är så många som 10%.

    SvaraRadera
  4. Va!!!? Kan man få ersättning???
    Det har aldrig nån berättat...
    Skadan inträffade 2005, men upptäcktes inte förrän 2006. Opererades 2007.
    Läste nu att det ska anmälas inom 3 år, men med en längsta tid på 10 år.
    Så här ska anmälas!!!
    Tack Vilda Matilda!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag var in och läste på din blogg...

    Det är jag som gjorde reportaget om sfinkterrutpurer och nu håller jag på med en uppföljning och undrar om jag skulle kunna få prata med dig lite?

    Har bestämt mig för att denna gång fokusera på dem kvinnor/tjejer som aldrig fick en korrekt diagnos vid förlossningstillfället utan som upptäckt sina skador långt senare.

    Och som jag uppfattade din blogg så är du en av dem som råkat ut för det?

    maila mig om du kan tänka dig att berätta mer så lyssnar jag gärna...har redan kontakt med några tjejer som råkat ut för detta men behöver prata med fler för att få ihop mitt reportage.

    Jag tycker detta är en otroligt viktigt fråga att ta upp, det kan inte vara rätt att så många tjejer blir behandlade på detta sättet och därför kan jag inte riktigt än släppa ämnet, det finns så mycket att gå vidare på, men bara med hjälp av er som varit med om detta kan ett till reportage bli möjligt.

    /mvh Erica Larsson, reporter Uppdrag granskning - Luleåredaktionen!

    Email: erica.larsson@svt.se

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails