lördag 2 april 2011

An ode to broccoli

Gläds åt och njuter av den färska broccolin som ändrar färg i wookpannan.
Från torrt grön till skimrande smaragdgrön. Knaprar på en färsk bit och undrar... Vad i hela friden var det som gjorde att vi västerlänningar tyckte att denna grönsak skulle kokas grå och mosig innan den skulle ätas!?

Jag har alltid hatat broccoli. Den mosiga konsistensen. Färgen. Lukten. Blääää!
Sen, när jag var...hmm...våren -94...alltså 22 år gammal, åkte jag till Australien som au-pair. Mamman i huset var från Malaysia. Hon "tvingade" mej att äta ångade grönsaker, för att barnen också skulle göra det. Och jösses vilken smaksensation! Krispigt. Grönt. Härligt luktande. Alla de grönsaker jag alltid ratat i kokt variant - morötter, broccoli, blomkål - visade sej från en sida jag aldrig kunnat drömma om.

Sen dess kokas inte grönsaker i mitt hem. En lätt ångkokning i micron är allt som behövs. Eller wookning.
Jag älskar det. Barnen älskar det. Just try it! :)

2 kommentarer:

  1. Mums!! Håller med!! Inget slår wookade FÄRSKA grönsaker! =)

    Från en som också blivit matad med kokt broccoli och aldrig gillat det...

    SvaraRadera
  2. Färska är helt klart oslagbart.
    Men.
    OM man nu har fryst broccoli och vill få den bra, så rekommenderar jag er att koka upp vatten i vattenkokaren (ja eller i en kastrull på spisen), och hälla över den frysta broccolin + salt. Låt ligga där nån minut - och sen vips är den färdig! Går uuuursnabbt =)

    KRAM!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails