söndag 10 april 2011

Minnet...

...är inte det bästa. Vissa saker är bara borta. Särskilt sånt som hänt då när kaoset var som värst.

Storasysters kompis har vattkoppor. Så det är väl bara att vänta på att prickarna ska dyka upp på henne också. :)
Kompisens mamma får veta av exet att storasyster är vaccinerad. Jahaa...? Minns inte. Men som sagt...det är mycket som är borta. En spruta hit eller dit har liksom inte lagrats i minnesbanken...för sprutorna gjorde för ont, både i henne och mej...
Efter samtal med exet uppdateras statusen med gemensamma krafter: det var lillebror som blev vaccinerad, för att inte dra hem viruset till sjuklingen. Sjuklingen själv var ju fullproppad med cellgift och kunde därför inte vaccineras.
DÅ minns jag! Hur vi fick kämpa för att lilla sjukstugan skulle fatta. Hur det skulle utredas och frågas runt. För vaccinera mot vattkoppor fick man inte göra! Det var inte brukligt. Hur inget hände. Förrän "vår" läkare ringde och "beordrade" att de skulle fixa fram vaccinet. Då gick det snabbt. Jättesnabbt. Vet att jag tyckte det var konstigt hur sjukstugan fick oss att känna det som att vaccineringen var något vi tagit ur luften, kommit på helt själva, nåt onödigt. Att av sjukvårdspersonal bli bortviftad bara för att dom inte har erfarenhet av situationen känns fel. Helt fel.

Jag var trött och ledsen och grinade nästan varje gång jag var i kontakt med sjukstugan. Att ta en till fight blev för mycket. Exet var den som orkade sätta ner foten. Som tjatade. Som ringde Falun och "skvallrade".
En ynka liten spruta med vaccin blev som en livlina för oss. En ynka liten spruta...
Att behöva känna sej löjlig att begära den. Att behöva tjata. Att behöva argumentera.
Att vara rädd för vattkoppor...hoppas du som läser aldrig behöver bli det...
Och visst är det märkligt hur jag förträngt/glömt bort detta!? Fast jag vet att jag var både arg, ledsen och förtvivlad...

Det är märkligt och intressant det där med minnet. Jag vill minnas allt. Vill ha kvar det. Men tydligen tycker hjärnan annorlunda.

Det blir i alla fall intressant att se om storasyster åker på några koppor. Och det blir intressant att se om lillebrors vaccin i sånna fall funkar! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails