tisdag 11 september 2012

En dold folksjukdom

Hittade den här artikeln med anledning av ingreppet jag nu väntar på.

Ny metod mot analinkontinens - Uppsala - UNT.se


Citerar artikeln:
"Analinkontinens är något av en dold folksjukdom, framför allt bland äldre. Men redan i 20–30-årsåldern beräknas nära tre procent av kvinnorna och männen ha besvär med att hålla avföringen. Många måste använda blöjor eller trosskydd för att klara vardagen.
Analinkontinens behandlas i första hand med diet och vissa läkemedel. Även olika former av träning eller elektrisk stimulering av ändtarmens slutmuskel förekommer. I svårare fall används olika typer av operationer."

Jag är lättad att mina problem i dagsläget "endast" är gasproblem. Resten åtgärdades redan 2008 med operationen jag då gjorde. Men gaser är nog så handikappande när de slår till... Och med min alltid krånglande mage är gaserna allt annat än rosenluktande...
"Ett socialt handikapp. En kvinna mitt i livet, som du ju är, ska inte behöva lida på det viset. Jag förstår att det hämmar dig både i jobbet, på fritiden och bland familj och vänner." Så sa han, läkaren jag träffade igår. Sååå skönt att han förstod. Att han bekräftade min oro. Jag kan inte ens beskriva känslan jag fick när han sa det. Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails