måndag 14 november 2011

Oskärpa

Har idag varit till ögonläkaren igen.
Sist upptäckte dom nån förändring på gula fläcken och det var detta som skulle undersökas mer.
Återigen fick jag avslappnande droppar i ögat = stora pupiller, som synes...:

Röda ögon. Jättestora röda ögon. För pupillen kan inte dra ihop sej. 
Har bara en tunn, tunn rand med blått runt stora svarta hål.

Det som kanske är fel är att läkaren tyckte sej se pigmentförändringar på gula fläcken. Nåt konstigt latinskt namn, även kallat älvdalsjukan (oh the ironi...är det smittsamt kanske?...;-))
Frågade flera gånger om jag härstammade från Älvdalen. Mej veterligen inte.
Nu ska jag in igen på nån koll om en månad för att bekräfta diagnosen. Är det så, är det bara att gilla läget och hoppas att det inte blir värre...
Sjukdomen gör i sånna fall att skärpa inte går att uppbringa. Pigmentförändringar gör att ögat inte kan fokusera rakt fram, utan skärpan blir på sidan och det funkar sämre.
Gilla läget...använda läsglasögon...står ut med att inte se på långt håll...jo då...det här blir toppen...

1 kommentar:

  1. Hej på sig. Min kusin härstammar från älvdalen på sin mammas sida och hon har ärvt denna Älvdalssjuka och likaså hennes äldsta dotter. När hon för inte alltför länge sen hamnade i en separtion från sin sambo som hade varit otrogen mot henne, så eskallerade sjukdomen och hon har fått en drastiskt försämrad syn... kan inte läsa vanlig text utan förstoring, svårt att se ansiktsdrag osv Håller tummar o tår för att du får en annan diagnos. Mig veterligen så måste man ha gener från älvdalen för att kunna ärva den.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails