söndag 9 december 2012

Gnäll och tips

Gnäll
Ännu en (halv)dag i lilla, gamla huset för tvätt, städ och plock. Nu är det nästan bara hallförrådet kvar. Nästan...
Mindre grejjer i gamla huset betyder mer i nya. Behöver jag berätta/visa hur det ser ut här nu...igen...?
Jasså. Det behöver jag.
Såhär...
Och det är bara i hallen...


Tips 1
Åkte sen förbi brorsan för att mäta stora ekskåpet han har förvarat åt mig i ladan. Blev bjuden på kaffe. "Tack gärna. Men om det finns mat vill jag gärna ha det också..."
Martyren i mig fick vila. Istället för att fortsätta dagen på kaffe förstod jag mitt eget bästa. Och man får faktiskt be om mat hos sina närmaste! Hur jag sen ska tolka brorsans förvånade kommentar vet jag inte: "Vill du ha mat? Det var otippat." 
Tipset är alltså: Ät mat. Oavsett vart du får tag på den. Det blir så mycket mer trivsamt att ta hand om allt plock då man är mätt och belåten.

Tips 2
Hade tagit upp två paket köttfärs för att göra "limpa". Men orken rann av mig. Köttfärssås går fortare, tänke jag. Men ååååååh så tråkigt! Dessutom gillar inte andra brunetten i familjen att äta det...heller...
Googlar lite snabbt för tips om annat att göra på färsen. Och hittar köttfärssås smaksatt med senap. Utan ketchup/tomat. Perfekt!
Tog söt/stark gästgivarsenap, mycket persilja, persillado, svartpeppar och grädde. Och på slutet några småskedar gelé för lite extra sötma mot det salta. Jättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails