tisdag 11 mars 2014

Stress

Läste nån artikel om det här med stress på arbetsplatsen. Om att prioritera rätt för att avhjälpa.
I artikeln stod att man skulle dela upp sina uppgifter i A, B och C, där A står för de uppgifter som är jobbigast, tar mest tid osv
Skribenten menade att man ofta hellre gör B och C för att dessa uppgifter går fort och är "enkla", men att man därmed lurar sig själv. Bara för att man får många uppgifter klara fort lyfter inte stressbördan eftersom man vet att A är kvar. Kanske många An till och med...
Uppmaningen var att lista A, B och C för sig själv, vara uppmärksam och få "svart på vitt" hur man själv jobbar.
Did it! Så gissa... Japp. Så är det...
Mina An ligger där och gror och växer, med en tyngd som värsta elefanterna på mina axlar... Men jag är en jävel på B och C!
Pratade med kollega om detta. På positiva sidan gjorde vår diskussion att hon tog tag i tre av sina An idag!
Jag då? Jo faktiskt. Jag tog största elefanten. Blev inte klar. Men kom en bra bit på väg.
Sen är hela mitt jobb så att det inte går att planera. Inte fullt ut. Därmed stress. För jag vill ju tillgodose de "kunder" jag har, på de sätt jag kan, så snabbt jag kan.
Tror jag ska införa guldstjärnor till mig själv. För uppmuntring behöver jag. Om inte från nån annan så från mig själv.

Hur jobbar du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails