tisdag 7 maj 2013

Att fullfölja...

Senario 1
Efter lång kall vinter som nu förvandlats till varm vår slår jag på ACn i bilen. Det luktar inte hallon. Det luktar blöt hund...
Ser pengar fladdra förbi...vad kostar sånt här då? AC som behöver fyllas på? Trasig AC?
Ett nödrop på fejjan ger förslag - byta kupéfilter. Jaså. Jahaja... Har du lyft på motorhuven på en bil av nyare årsmodell? Jag kan ju knappt byta glödlampor i den!
Fullföljt? Nej. Doftgran känns som en billigare och enklare lösning...

Senario 2
På fm igår var jag hem snabbt för att hämta cyklar för inlämning hos reparatören. Tog mej inte in!!! Nyckeln gick inte att vrida runt! Ända sen vi flyttat hit har det varit lite småstruligt att låsa/låsa upp, men det har gått när man haft rätta knixen. Men nu gick det inte!
Väl hemkommen på em hade problemet ej löst sig. Jag halvflippar (såklart). Inhandlar låsolja och dränker allt som kan dränkas. Dränkningen ackompanjeras av svordomar av varierande grovlek och ljudstyrka. Hämtar vaktmästar'n som fortsätter fippla. Det blir något bättre, men... Jag godtar inga "men". Sånt här ska bara funka!!!
Ber om råd och hjälp (ja...ni vet av vem...) och får låskistan bytt. Dock med rådet att byta cylinder.
Sagt och gjort! Idag inhandlade jag en (1) låscylinder. Ett (1) trasigt lås, alltså en (1) cylinder. Men så är det alltså inte. Man ska tänka längre. Säger andra. Väl tillbaka på jobbet får jag genast gliringar av "gammelfar" om att jag nog skulle ha köpt två och byta även garagelåset. Efter en stund ringer sen exet och säger samma sak. "Du köpte väl två!?" Dessutom kan jag höra preciiiis hur/vad pappa kommer säga...
Jag? Jo, jag tänker såhär: Det är inget fel på andra låset och jag har förmåga att handha två olika nycklar. På jobbet har de dock börjat slå vad om hur länge detta kommer funka...de känner mig för väl, påstår de...
Fullföljt? Nej. Får ångest över att byta cylinder. Tror att jag kommer bli jättearg igen och orkar inte med energipåslaget. Dessutom kanske de har rätt... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails