onsdag 22 augusti 2012

Färdigspretat

Då var det över.
Gynstol är ingen favorit... :-/
Fick ventilera och berätta. Om hur mina besvär varit. Om att jag mindes vad hon sa när hon sydde. Och viktigast: om hur viktigt det är att alla efter förlossning får information om att inkontinens inte enbart gäller urin... Att man kan spricka så även bakre regionen drabbas. Att man kan få hjälp.
Hon skulle ta med sig detta till barnmorskorna. Sa hon. Hoppas det!
Denna undersökning gjordes för att se om jag har bestående men. På Patientskadeförsäkringens begäran. Om några veckor är det dags igen men då blir det bakre... :-/

TILLÄGG: Är du ny läsare vet du inte historien. Jag är opererad för sfinkterruptur (fint ord). När min dotter föddes sprack jag mycket, utan att det märktes då. Det upptäcktes av vården våren 2007 när jag var gravid igen. Jag själv hade märkt det länge, men inte vetat vad som var fel. Inte vetat att det fanns ett ord, en diagnos. Inte vetat att hjälp fanns att få.
Opererad 2008.
Via bloggen fick jag förra förvintern veta att sånt kan anmälas till Patienstskadeförsäkringen. Vilket jag gjorde och fick skadestånd för sveda, värk och fördröjd diagnos. Nu ska utredas om jag har bestående men - en invaliditetsbedömning.

4 kommentarer:

  1. Skönt att det är över och att det verkar ha gått bra. Även om det är obehagligt är det bra att det blir gjort, bra att du blivit lyssnad på och bra att det tas på allvar.
    Väldigt bra oxå att du pratar om det, vågar lyfta fram det i ljuset. Det hjälper säkert andra i samma situation och tar bort onödiga tabun. Imponerande! Starkt av dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. skriver också om akterproblematik i dag. Du är modig tiger. Hoppas det blir bra <3

    SvaraRadera
  3. Efter operationen fungerar aktern mycket bättre än innan, men inte till 100%. Fortfarande ett stressmoment.

    Tycker det är skit(!)viktigt att berätta så andra får veta att detta problem finns. För det pratas inte om det. Inga infoblad delas ut. Inget! Ändå drabbas 10% på något sätt. Tycker det skulle finnas info till alla, så man förstår vad som är fel och slipper gå år utan att veta.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Kram på dig för att du är du!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails